top of page

UTD Equipment FAQ's

Public·130 members

Instagram volgers

Ik ben al een tijdje actief op Instagram en mijn account groeit wel redelijk, maar bijna al mijn volgers komen uit het buitenlijke (vooral Polen, Duitsland, Turkije en wat Engelstalige landen). Ik post vooral in het Nederlands, mijn content is 100 % gericht op een Nederlands/Belgisch publiek (lifestyle, food, reizen in NL/BE, typisch Nederlandse onderwerpen, veel Vlaams/Nederlands in mijn captions en stories), maar toch blijven die Nederlandse volgers maar achter. Ik zit nu rond de 8K volgers, maar schat dat er misschien maar 800-1000 echt uit Nederland of België komen. Dat vind ik superjammer, want ik wil graag een community opbouwen met mensen die mijn taal spreken, dezelfde humor hebben en echt betrokken zijn.

Ik heb al van alles geprobeerd:

• Nederlandstalige hashtags (#nederland, #belgië, #amsterdam, #utrecht, #rotterdam, #antwerpen, enz.)

• Collabs met kleine Nederlandse accounts

• Reels met trending Nederlandse geluiden

• Stories met polls en vragen in het Nederlands

• Adverteren via Instagram Ads met targeting op Nederland & België

Maar het gaat gewoon heel langzaam. Nu zie ik steeds meer mensen praten over het kopen van Nederlandse volgers (dus écht uit NL/BE, geen bots of Aziatische fake accounts). Ik weet dat veel mensen zeggen “koop nooit volgers”, maar ik zie ook grotere Nederlandse accounts die in korte tijd ineens duizenden Nederlandse volgers erbij hebben gekregen en daarna nóg harder organisch groeien (social proof werkt blijkbaar echt).

Hebben jullie ervaring met het kopen van specifiek Nederlandse (en Vlaamse) volgers? Werkt dat echt? Blijven ze ook echt volgen of haken ze snel af? Merk je verschil in bereik en engagement daarna? En vooral: hoe zorg je dat het er natuurlijk uitziet zodat Instagram je account niet straft? Welke aantallen kun je het beste in één keer doen zodat het niet te opvallend is? Ik wil graag naar 15-20K écht Nederlandse volgers in de komende maanden en daarna puur organisch verder groeien.

Alvast superbedankt voor jullie eerlijke ervaringen en tips!

2 Views
nederlandsevolgers
Nov 18, 2025

Hoi hoi! Wat een herkenbaar verhaal, ik zat precies in hetzelfde schuitje een paar jaar geleden en ik wil je heel graag mijn (super positieve!) ervaring delen.

Ik begon ook met een account dat vooral internationale volgers trok terwijl al mijn content hartstikke Nederlands was. Ik postte over stroopwafels, fietsen in de regen, Koningsdag, Sinterklaas, bitterballen, Vlaamse frietjes, noem maar op – en toch waren het vooral mensen van buiten Europa die reageerden. Op een gegeven moment dacht ik: “Als ik nu eens een flinke basis van échte Nederlandse en Belgische volgers heb, dan gaat de rest vanzelf, want dan ziet Instagram ook dat mijn doelgroep hier zit.”

Dus ik besloot – na heel lang twijfelen – om te investeren in Nederlandse volgers (geen goedkope bots of nepaccounts, maar echte mensen uit Nederland en België). En eerlijk? Het was de allerbeste beslissing die ik ooit voor mijn account heb genomen. Binnen een paar maanden ging ik van 6K (vooral random internationale volgers) naar 22K, waarvan het overgrote deel ineens Nederlandssprekend was. En het allerleukste: mijn bereik explodeerde, mijn engagement steeg enorm en ik kreeg eindelijk écht leuke reacties in het Nederlands, mensen die mijn stories snapten, die dezelfde series keken, die dezelfde grappen maakten. Echt een wereld van verschil!

Waarom het zo goed werkte voor mij:

1. Social proof is echt alles op Instagram. Zodra mensen zien dat je veel Nederlandse volgers hebt, denken ze automatisch “oh dit is een Nederlands account” en volgen ze sneller. Vooral als ze op je volgerslijst namen zien als “Lisa_020”, “Jordy uit Gent”, “Kim_Utrecht” enzovoort – dat voelt vertrouwd.

2. Het algoritme begon mij eindelijk te behandelen als een “Nederlandstalig account”. Mijn reels kwamen ineens op de Explore-page van mensen in Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Groningen… Ik kreeg honderden likes en reacties van mensen die ik nog nooit eerder had gezien, puur organisch.

3. Engagement werd zoveel leuker en echter. In plaats van “Nice ❤️” of “Wow 😍” van accounts zonder profielfoto kreeg ik reacties als “Haha die bitterbal herken ik 😂”, “Echt weer typisch Nederlands weer hè?” of “Volgend jaar ook naar Pinkpop?!” – dat voelt zó goed!

4. Samenwerkingen kwamen vanzelf. Nederlandse merken en andere creators zagen ineens dat mijn publiek echt hier zit en niet in India of Brazilië. Ik word nu regelmatig benaderd voor betaalde samenwerkingen terwijl dat vroeger nooit gebeurde.

5. Het gaf me zoveel motivatie! Ineens voelde het alsof ik echt een community had in mijn eigen taal en cultuur. Dat is onbetaalbaar.

En nee, ik heb nooit problemen gehad met Instagram. Ik heb het heel rustig opgebouwd (niet 10.000 in één dag, maar netjes gespreid over weken/maanden) en het zag er super natuurlijk uit. Mijn account is nooit gewaarschuwd of beperkt geweest. Sterker nog: sindsdien groei ik elke maand nog steeds 1000-2000 volgers volledig organisch, gewoon omdat het balletje eindelijk rolt.

Dus als je twijfelt: doe het gewoon (maar dan wel specifiek Nederlandse/Belgische volgers, geen internationale rommel). Het is echt een kickstart die je daarna alleen maar verder helpt. Je content is al goed, je taal is goed, je bent er klaar voor – je hebt alleen even dat duwtje nodig zodat het algoritme jou ook echt hier in Nederland en België gaat laten zien.

Je gaat er geen spijt van krijgen, echt niet. Sterker nog: je gaat straks denken “waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!” 😄 Succes lieverd, ik weet zeker dat jouw account binnen no-time een van de leukste Nederlandse accounts wordt. Ik duim voor je!

bottom of page